Wie zich met wat voor doel dan ook op het internet begeeft zal vroeg of laat uit komen bij een van de diensten van Google. Begonnen in 1998 groeide het bedrijf al snel uit van veelbelovende start-up via eenhoorn, tot niets minder dan de ongekroonde koning van het net. In dit artikel belichten we de geschiedenis van het bedrijf en de achtergronden van het succes. Maak kennis met de bijzondere kanten van Google; de achtergronden van het succes en de donkere kantjes die ook een bedrijf als Google heeft.
Een korte historie
Naar goed gebruik in de wereld van de internet start-ups werd Google opgericht in een garage in Californië. De garage van Susan Wojcicki om precies te zijn, huidig CEO van YouTube. Hier richtten oprichters Larry Page en Sergey Brin in 1998 hun kantoor in, na een jaar eerder al de domeinnaam google.com geregistreerd te hebben. Nog geen 10 jaar later, in 2006 zou het moederbedrijf Alphabet Inc. ‘s werelds waardevolste bedrijf op de beurs worden nadat zijn beurswaarde die van Apple oversteeg. De strijd om deze titel duurt tot op de dag van vandaag voort, op dit moment (2016) lijkt Apple weer meer waarde te hebben. De verschillen zijn echter klein.
Oprichter Larry Page is gefascineerd door de wiskunde. De naam Google komt dan ook van het wiskundige begrip googol: een 1 met honderd nullen, oftewel een bijna oneindig groot getal. Dit weerspiegelt de missie van het bedrijf: het orde scheppen in de immense hoeveelheid informatie op het internet. De legende wil dat de naam Google uiteindelijk is ontstaan door een spelfout van diezelfde Larry.
Het bedrijf is begonnen met de inmiddels alom bekende en dominante zoekmachine google.com. Door een beleid gericht op zowel onderzoek en ontwikkeling, als expansie door aankopen is het bedrijf uitgegroeid tot reusachtige proporties. De waarde van het aandeel is in de periode van 12 jaar gegroeid tot meer dan 10 keer de originele waarde. Op dit moment bezit Google ruim 160 domeinnamen en heeft het kantoren in meer dan 40 landen ter wereld.
De zoekmachine, fundament onder het succes
Slechts de internetters van het eerste uur zullen zich nog de zoekmachine AltaVista herinneren, in de jaren 90 de populairste zoekmachine op het internet. Page en Brin echter, vonden dat het zoeken op internet efficiënter, sneller en gemakkelijker kon. Zij bedachten een zoekmachine die zonder de schreeuwerige advertenties zoals op andere pagina´s werden weergegeven, rekening houdend met een groot aantal factoren, in korte tijd een bevredigend zoekresultaat kon geven. Google.com was geboren.
De grote zoekefficiëntie werd al snel door zeer veel gebruikers gewaardeerd en in no-time groeide Google uit tot DE zoekmachine op internet, concurrenten als het inmiddels ter ziele gegane Altavista en Yahoo ver achter zich latend. De getallen spreken boekdelen, in 2015 had Google in de VS alleen een aandeel van 64 % in alle zoekopdrachten. Al snel zette Google sites op in verschillende talen, op dit moment bezit Google ongeveer 160 domeinnamen voor alle talen/landen waar het beschikbaar is. Ook in Nederland is de zoekmachine immens populair, zodanig dat het woord googelen (het zoeken van informatie op internet) opgenomen is als werkwoord in de Dikke van Dale.
De kracht van Google is het grote aantal algoritmen (meer dan 250, waarvan 150 bekend zijn) die gebruikt worden om in microseconden de zoekresultaten op een onderwerp naar belangrijkheid te sorteren en weer te geven. Het aantal zoekopdrachten op Google groeit nog steeds exponentieel per dag. Om de concurrentie, waaronder het snelgroeiende Bing van Microsoft, voor te kunnen blijven worden nog steeds nieuwe functionaliteiten aan Google toegevoegd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de ingebouwde rekenmachine, de valutacalculator en de verstopte grapjes, de zogenaamde easter eggs. Nieuwe ontwikkelingen zijn bijvoorbeeld spraakherkenning en de mogelijkheid een “conversatie” aan te gaan met het programma.
Andere succesdiensten van Google
Google is al lang niet meer alleen de zoekmachine, maar breidt haar activiteiten op het internet gestaag uit door het ontwikkelen, aankopen, doorontwikkelen en aanbieden van vele andere diensten. We pikken er hier een paar uit. De meest succesvolle dienst is wel YouTube. De bekende videodienst, waar iedereen zijn of haar eigen video’s kan uploaden en publiceren werd in 2005 door een onafhankelijk bedrijf opgericht maar al in 2006 door Google overgenomen. YouTube is zo populair dat het zelfs het succes van Google ontstijgt; in december 2015 werd youtube.com voor het eerst vaker bezocht dan google.com. Iedereen die er een beetje toe doet heeft wel een eigen YouTube-kanaal. Zo ook bijvoorbeeld de paus en president Obama.
Ander succesnummer van het bedrijf is het webmailprogramma Gmail. Opgericht in 2004 groeide ook hiervan het gebruik explosief. Op dit moment heeft Gmail na Apple iPhone het grootste aandeel in e-mailprogramma’s. Ook hier heeft Google een “geheim wapen”, inmiddels door de concurrentie druk gekopieerd: de immense opslagcapaciteit. Waar anderen in de beginfase slechts zo’n 20 tot 30 megabyte aan opslag boden, begon Gmail meteen maar met 1 gigabyte!
Met Google Chrome mengde het bedrijf zich in de oorlog van webbrowsers, onder andere gebruikmakend van het feit dat vele gebruikers niet langer tevreden waren met de dominantie van Microsoft’s Internet Explorer. Chrome, zoals het programma kortweg heet, begon in 2008 en doorbrak 5 jaar later al definitief de hegemonie van Explorer. Hiermee is het nu de meeste gebruikte browser. Het marktaandeel neemt nog steeds toe, in tegendeel tot het gestaag kelderende aandeel van browsers als Explorer en Firefox.
Sensationeel nieuw waren de lanceringen van de diensten Google Maps en Google Earth. Beiden bieden ongekende mogelijkheden, vooral ook voor mobiele toepassingen. Op de smartphone met GPS kan Maps als plaatsbepalings- en navigatieapparatuur gebruikt worden. Earth integreert grote hoeveelheden lucht- en satellietfoto's op wereldkaarten en is inmiddels ook in de serieuze wetenschap een geliefde “tool” geworden voor allerlei soorten analyses.
Minder succes op social network gebied
Het is zeker niet zo dat alles wat Google aanraakt in goud veranderd. Vooral op het gebied van social network sites gaan de zaken niet zo hard als met andere diensten. Zo bestond van 2004 tot 2014 de site Orkut. Alhoewel deze site uiteindelijk meer dan 120 miljoen geregistreerde gebruikers kenden is de naamsbekendheid nooit heel groot geworden. Google sloot de site om zich meer te concentreren op andere netwerken als bijvoorbeeld Google+. Maar ook over deze bestaan serieuze twijfels.
Google+, de opvolger van eerdere pogingen als Google Friend Connect en Google Buzz, wordt door velen gezien als een poging om facebook naar de kroon te steken, alhoewel Google zelf dit nooit heeft toegegeven. Google+ heeft wel een groot aantal geregistreerde gebruikers, meer dan 500 miljoen, maar daar staat tegenover dat de meerderheid hiervan vrijwel niet actief is. Tel daarbij nog op dat heel veel gebruikers alleen maar een account hebben vanwege een YouTube registratie (inmiddels is dit niet meer verplicht) en je komt op een site met een zeer lage interactie van gebruikers. De New York Times noemde het in februari 2014 zelfs een spookstad.
Sinds eind 2015 en begin dit jaar heeft de site een grote reorganisatie ondergaan. Al snel deed het gerucht de ronde dat ook Google+ opgeheven zou worden. Google heeft dit altijd ontkend en gezegd nog steeds plannen met het netwerk te hebben. Ook zegt ze dat het doel van + altijd meer was om gebruikersinformatie van de verschillende diensten te verzamelen en te verbinden; een statement dat ook weer meerdere wenkbrauwen deed fronsen.
Expansie door overnames
Onderzoek en ontwikkeling van nieuwe diensten zijn een belangrijke peiler onder het succes van Google. Zowel procentueel als absoluut spendeert Google een groter deel van de omzet aan R&D dan Apple. Aan de andere kant wordt een groot deel van de economische expansie ook bepaald door overnames en deze vervolgens succesvol door te ontwikkelen. Eerder noemden we al YouTube, niet de duurste maar wel de bekendste en misschien ook wel de meest succesvolle overname van Google. 1,65 miljard kostte deze overname, de vierde duurste aankoop van Google. Deze kosten lijkt Google er riant uit te halen, de reclameopbrengsten werden in 2013 al rond de 5 miljard geschat.
De grootste overname van Google was die van Motorola in 2011. Maar liefst 12,5 miljard werd hieraan gespendeerd. Deze pionier in mobiele telecommunicatie was inmiddels zieltogend. Delen ervan zijn inmiddels weer doorverkocht, maar Google heeft de advanced technology afdeling en de meerderheid van de 17.000 patenten gehouden. Andere grote aankopen zijn die van Nest Labs in 2014 (3,2 miljard) en DoubleClick in 2008 (3,1 miljard).
Nest Labs maakt onder meer slimme thermostaten en rookmelders en blijft na de overname onder eigen naam en onafhankelijk van Google opereren. DoubleClick is nu een dochterbedrijf van Google. Dit bedrijf is groot in internet advertentie services. Hiermee hoopt Google zijn leidende positie in internet-advertising nog verder te ontwikkelen en uit te breiden.
De sociale kanten van Google
Google is een van de meest geliefde werkgevers ter wereld. Het bedrijf is in 10 jaar tijd maar liefst 7 keer door het Amerikaanse zakenmagazine Fortune tot werkgever van het jaar uitgeroepen. Door de werknemers veel vrijheid en eigen verantwoordelijkheid te geven hoopt het bedrijf het beste uit zijn personeel te kunnen halen. Zo mogen werknemers 20 % van hun tijd aan eigen projecten besteden.
In het oog springend zijn de creatieve personeelsbeloningen. Hond mee nemen naar het werk? Geen probleem! Gespannen? Google biedt een massage op de werkvloer. Andere beloningen bestaan uit sportschoolabonnementen, hulp bij noodgevallen of overlijden van een naaste, reisverzekeringen, ouderschapsverloven etc. De boodschap: als je maar productief bent, word je in de watten gelegd. En dat werkt! Geen wonder dat jaarlijks meer dan 2,5 miljoen mensen hun cv naar de internetreus sturen.
Ook maakt Google zich serieus druk om het milieu. Samen met tientallen andere organisaties heeft het bedrijf het Climate Savers Computing Initiative opgericht, met als doel het energiegebruik te beperken en de uitstoot van broeistofgassen te verminderen. Dit blijft niet bij woorden alleen. Zo recyclet Google alle apparatuur die de datacentra verlaat en gebruiken haar datacentra maar de helft van de energie van normale datacentra. Ook stopt het bedrijf miljarden in de ontwikkeling van schone energieprojecten.
De minder sociale kanten van Google
Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn wat Google betreft. Het heetste hangijzer is misschien wel het privacybeleid van het bedrijf. Google lijkt het niet zo nauw te nemen met de privacy van haar gebruikers en grootschalig gebruikersgegevens op te slaan. Belangrijkste probleem is het gebrek aan transparantie: niet duidelijk is welke gegevens Google heeft van gebruikers en waarvoor die gebruikt gaan worden. Met deze gegevens kan bijvoorbeeld persoonsgerichte reclame aangeboden worden, waar Google zelf een groot financieel belang bij heeft. Dit kan gaan botsen met bijvoorbeeld de betrouwbaarheid van zoekinformatie.
Google heeft inmiddels toegegeven draadloze netwerken af te luisteren en daarbij andere wachtwoorden, geografische locaties van routers en inhoud van het berichtenverkeer op te slaan ten behoeve van onder meer Streetview. Het privacybeleid van Google lijkt in strijd met Europese regels. Google trekt hier zich weinig van aan en riskeert daarmee miljardenboetes van de Europese Commissie. Onderzoek naar deze praktijken loopt nog.
Grote kritiek kreeg het bedrijf toen het aankondigde ook in China actief te worden. Niet allen is de zoekmachine hier gecensureerd, ook gaat het hardnekkige gerucht dat Google de adressen van de computers doorgeeft aan de Chinese overheid van waaruit gevoelige zoekopdrachten over Taiwan, Tibet, de Dalai Lama, enz. uitgevoerd worden. Helemaal passief is Google niet in deze. Het dreigde zich zelfs uit China terug te trekken toen ontdekt werd dat Gmail-accounts van Chinese mensenrechtenactivisten massaal gehackt werden. Velen wezen met de beschuldigende vinger in de richting van de Chinese overheid. China ontkende uiteraard en blijft in gesprek met het bedrijf.
Google in de toekomst: eigenzinnig en succesvol
Google gaat op volle kracht vooruit de toekomst in. Spraakmakende projecten zijn bijvoorbeeld de ontwikkeling van Google Car, een volledig zelf ontwikkelde en zelfsturende auto in 2014. Andere grote ontwikkelingen zijn te verwachten in mobiele toepassingen – verdere uitbreiding van Google’s Android – en vooral advertentietoepassingen. Het is moeilijk aan te geven waar dit precies toe gaat leiden. De eerste bijna 20 jaar van het bedrijf zijn succesvol en geruchtmakend geweest. Controversieel in sommige opzichten, leidend in vele andere ontwikkelingen, wordt het zeer interessant om te zien wat Google in de toekomst voor ons in petto gaat hebben!
Klaar is kees, interessante feiten over google waarvan je misschien nog niet op de hoogte was. Als je meer van dit soort feiten wilt lezen, bekijk dan deze complete infographic hieronder welke gepresenteerd wordt door dr-discount.
Gebruik de onderstaande HTML code om de Google feiten infographic te delen op je site.